B|B|C

Pro-Indian ‘fake websites targeted
decision makers in Europe’

By Flora Carmichael & Abid HussainBBC World Service
16 December 2019

l\y,. e lledy

A global network of pro-Indian fake websites and think-tanks is aimed at influencing decision-making in
Europe, researchers say.

The co-ordinated network of 265 sites operates across 65 countries, according to a report by EU Disinfo Lab,
a Brussels-based NGO.

The researchers traced the websites to an Indian company, Srivastava Group.
The network was also found to involve groups responsible for anti-Pakistan lobbying events in Europe.
There's no evidence it is linked to India's government.

But researchers believe the network's purpose is to disseminate propaganda against India's neighbour and rival
Pakistan. Both countries have long sought to control the narrative against each other.

"More than the fake media outlets alone, it is their combination with the fake NGOs that's really worrying
because it provides a mirage of online and grassroots support to a cause. That's exactly where the
disinformation lies," Alexandre Alaphilippe, executive director of EU Disinfo Lab, told the BBC.


https://www.disinfo.eu/2019/12/16/fake-media-and-ngos-a-pro-indian-network-designed-to-influence-policymakers/

'Zombies, green aliens and blue ghosts’

EU Disinfo Lab's investigation started by looking at EP Today, a website which claimed to be an online
magazine for the European Parliament in Brussels.

ADVERTISEMENT

inRead invented by Teads

In October, the European Union's disinformation task force revealed that EP Today had been re-publishing a
large amount of news directly from Russia Today and Voice of America.

Some suspected Russian interference, but EU Disinfo Lab, which is an independent NGO, traced the servers
behind the website to Srivastava Group.

The researchers then uncovered a vast network of English language fake sites serving India's lobbying
interests.

\
\

ASIA

Atlantic
Ocean
A g -o-/-— __________
sy SOUTH
Pacific AMERICA

Ocean

QD

Many of the fake websites use names of defunct newspapers to provide a veneer of credibility. EU Disinfo Lab
have dubbed these "zombie" sites, because the names were resurrected from dead media outlets.

For example, one of the sites is called Manchester Times. Its "About Us" section uses text copied from a
Wikipedia entry about a newspaper with the same name.

But it omits an important part of the Wikipedia description, which states: “The newspaper's last issue appeared
on 22 July 1922." It also fails to declare the website's links to Indian interests.


https://hp.teads.com/?utm_source=inread&utm_medium=credits&utm_campaign=invented%20by%20teads
https://euvsdisinfo.eu/how-to-get-the-european-parliament-to-read-russia-today/?highlight=ep%20today

MANCHESTER TIMES

l HOME LATEST NEWS POUTCS SPORTS PUSING 33 TEONOLOGY ABOUT US CONTACT US

ﬁ New Hall of Stanford Hosgital Opens 250 Patients 19 Move 10 New Home
. PEL commesh stated try wcent of SLAG footall test event

Iram rasses ol peices, brews 2 deatha. condemers Dhe wse of force 10 support
pescetl prutests

Intercepting the search policy provoked Blcomberg's apology %0 win basck to African-
Ametican voters Dedr Supreme Leador Kam Jong wn Mads P descent Uaning of the Kocean Ar and
At A suger squads

S s 8l pracy (SRt ongtery W gett ATNc I Amer 3mz AT 133975 N (TR Raceal o< penalty of $00.000 yen, Kawasaki City
ssicants ¢8 3 10l ° Michas Bloambery the frst proponsd
Alass beninine et Sewele Bu) Sacene

Six of the sites use misleading names, like "Times of Los Angeles" instead of the better known "Los Angeles
Times".

The websites all copy syndicated content from news organisations to make them look like real news sites.
They then plant anti-Pakistan stories and opinion pieces from employees of NGOs linked to the network to
serve India's lobbying interests, researchers found.

The Times of Geneva is one of the most sophisticated websites in the network, and creates a lot of video
content. Its activities appear to target decision makers at the UN.

The website hasn't been updated since 19 November, a few days after EU Disinfo Lab first announced its
discovery of the network.

The BBC tried calling the phone number on the Times of Geneva's website, but it has been cut off. Its
YouTube channel has been disabled and its Twitter account suspended.



. i

Mr. Benjamin Blanchard
Member of SOS ‘

Palustan Government persecutes Christian in Pakistan™ Benjamin Blanchard, CEO | SOS Ohvistians

==

Mr Alaphilippe believes the network was created to influence international institutions and elected
representatives.

"We think the main goal was to be able to reach policymakers in Brussels and Geneva, without being able to
trace back to those behind the manipulative network. And this worked!" he told the BBC.

"MEPs [Members of the European Parliament] have engaged directly with this network on a multitude of
levels, whether that's been through writing op-eds for their media, participating in overseas trips and press
conferences, or by speaking in the European Parliament on behalf of the cause.”

Ray Serrato, an open source investigator with a focus on disinformation, noted how little social media traction
the network generated.

In an email to the BBC, he says what struck him was that "somebody went to pains to set up hundreds of
inauthentic sites to bolster coverage of issues aligned with India's interests, and then used (unwitting?)
European MPs to lend legitimacy to some of those sites".

"The real-life implications are that officials can be hand-fed and regurgitate specific talking points, completely
unaware about how they got them."

The EU Disinfo Lab report highlights various organisations which appear to be closely connected, which have
been organising "protests and conferences every year during UN Human Rights Council sessions". They focus
on campaigns to criticise Pakistan for the state of minorities and persecuted groups in the country.

One group identified in the network, the European Organisation for Pakistani Minorities (EOPM), organised a
protest in front of the UN in 2016, and a conference held in the United Nations Human Rights Council.



In 2017 posters with the message "Free Balochistan™ and other slogans supporting minorities in Pakistan
appeared on streets in Geneva, resulting in Pakistani authorities summoning the Swiss Ambassador to demand
the removal of the posters.

The EU Disinfo Lab report highlights that this year, a campaign was launched in front of the United Nations
office in Geneva about Balochistan. The protest used the hashtag #PakistanStopGenocide, with speeches made
by various individuals named in the report. It was extensively covered in media outlets in the network, such as
the Times of Geneva.

India has also been on the receiving end of critical outdoor advertising in Europe. Earlier this year, during the
Cricket World Cup in England, banners were seen flying over the stadium during India's match against Sri
Lanka at Headingley, Leeds, with messages such as "Justice for Kashmir" and "India Stop Genocide and Free
Kashmir".



LT
.m"ll 15w

Animosity between Pakistan and India has resulted in three all-out wars, and numerous skirmishes across the
border, the most recent of which took place in February this year.

The battle to construct an effective narrative and gain international support has long been fought online as well
as offline.

Ten years ago, a now-dormant Pakistani blog, Café Pyala, unearthed a network of publications that were
hawkishly pro-Pakistan and virulently anti-India.

It found a similar modus operandi, where the news outlets "reference and promote each other constantly”, with
misleading names such as "Times of Bombay, The Delhi Times, and Dacca Times".

Unlike its anti-Indian predecessor, the anti-Pakistan network revealed by EU Disinfo Lab has a strong presence
in European cities such as Brussels, Geneva and Strasbourg, co-ordinating demonstrations and a social media
campaign.

Who is behind the network?

Through shared phone numbers and an office address in Brussels, as well as shared web servers, EU Disinfo
Lab found Srivastava Group to be at the heart of the network.

Srivastava Group is an Indian holding company which declares on its website that it has "interests in Natural
resources, Clean energy, Airspace, Consulting services, Healthcare, Print Media and Publishing".



One of Srivastava Group's subsidiaries, the International Institute for Non-Aligned Studies (IINS), sponsored a
controversial visit to Indian-administered Kashmir for right-wing MEPs in October.
N . 4

The 1INS is based at the same address in Delhi as Srivastava Group and an obscure media outlet called New
Delhi Times.

= Qutrage over right-wing Euro-MPs' visit to Kashmir

= Kashmir: Why India and Pakistan fight over it

= Kashmir users kicked off WhatsApp

BBC News Hindi reporter Kirti Dubey visited the address and was told by a security guard there was no office
in the building. A neighbour who had lived in the area for 40 years told her he had never seen anyone in the
house. Srivastava Group did not respond to the BBC's attempts to request comment by phone and email.

When Indian media reported the publication of EU Disinfo Lab's initial findings in November, the New Delhi
Times' editor in chief Ankit Srivastava tweeted that Pakistan's intelligence services were trying to tarnish him,
although he provided no evidence.

The "Madi effect’

Madi Sharma has been identified by EU Disinfo Lab as central to the disinformation network. She has written
for EP Today and the New Delhi Times as their "EU correspondent".

It was Madi Sharma who sent MEPs invitations for the controversial trip to Kashmir. She signed the invitation
letters as the Founder and CEO of the Women's Economic and Social Think Tank (WESTT) and said the trip
would be sponsored by the I1INS.

EU Disinfo Lab found that WESTT shares some staff with EP Today and had quoted and republished content
from New Delhi Times and the Times of Geneva.


https://www.bbc.co.uk/news/world-asia-india-50231022
https://www.bbc.co.uk/news/world-asia-india-50231022
https://www.bbc.co.uk/news/world-asia-india-50231022
https://www.bbc.co.uk/news/10537286
https://www.bbc.co.uk/news/technology-50685595

-

Madi Sharma, who also goes by the name Madhu Sharma, is a British member of the European Economic and
Social Committee (EESC). She was nominated for the committee by the UK Government and has been an
EESC Member since 2002.

She paints herself as a successful entrepreneur, but according to the UK's Companies House website, her sole
directorship in the UK is with Madi Limited, and the company is dormant.

Her book Madi - No Excuses has its own website which asks: “Have you heard about the phenomena known as
the 'Madi Effect?"

Ankit Srivastava of the New Delhi Times is also vice chairman of the Srivastava Group - and he is likely to
have heard of the '‘Madi Effect’ because he has written her a glowing testimonial on her website.

"You know all of us at Srivastava Group and New Delhi Times appreciate you and all your work in the
promotion of entrepreneurship, human rights and towards empowering others from all nations," he writes,
adding: "Of course we particularly appreciate your support toward India.”

This support for India and involvement in such a network of websites could be perceived as a conflict of
interest for an EESC member like Madi Sharma. She did not respond to the BBC's attempts to contact her.



The committee's members are drawn from economic and social interest groups in Europe to represent the
views of civil society to European institutions, including the European Parliament.

In a statement to the BBC, the EESC emphasised the independence of its members.

"The EESC does not engage in image building activities for governments and is independent from any
government. [EESC Members] are to be completely independent in the performance of their duties, in the
Union's general interest."

Asked what standards are expected of members, and whether lobbying on behalf of countries outside the EU is
allowed, the EESC shared its new code of conduct with the BBC.

It requires "integrity, openness, diligence, honesty, accountability and respect for the Committee's reputation”
and avoidance of conflicts of interest. Members do not have to sign the new code of conduct until October next
year though.

"An advisory committee on the conduct of members is currently being set up and is currently working on its
rules of procedure and working methods. To our knowledge Ms Sharma has not signed the new code of
conduct.”

The BBC tried to contact Madi Sharma and Ankit Srivastava directly and through their respective
organisations, WESTT and Srivastava Group, but they did not respond.

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-50749764



https://www.bbc.com/news/world-asia-india-50749764

