
INSIDE HIGHER ED 

 

Lies, Damned Lies and Rankings 

Temple reveals that scandal over false information submitted for rankings of its 

online M.B.A. was much broader than earlier known. Dean, found to have 

dismantled system for checking accuracy of data, is ousted. 

By  

Scott Jaschik 
  

July 10, 2018 

 
  

 

Moshe Porat 

Temple University on Monday announced that its business school had submitted 

false data for years for rankings purposes. The university said that it had asked 

Moshe Porat, dean of the business school, to resign, saying that he had 

dismantled the business school's system for verifying the accuracy of data being 

submitted for rankings. An outside review found that the employee responsible 

for preparing the data said he did so at the dean's direction, although Porat 

denied this to the outside investigator. 

 

The reports of falsehoods started in January, when U.S. News & World 

Report said that Temple's online M.B.A. program was being stripped of its 



rankings because it had reported that 100 percent of its online M.B.A. students 

had submitted standardized test scores, when in reality only 20 percent had done 

so. Score averages count for less in the U.S. News methodology when fewer 

than 75 percent of students have taken standardized tests. Then the 

website Poets & Quants notedthat Temple had claimed 100 percent test taking 

for its online students for four years -- and been the top-rated online M.B.A. in 

each of those years. Because Temple's online M.B.A. does not require 

standardized tests of applicants, the 100 percent figure seemed unlikely to many. 

Temple promised an outside investigation and hired a prominent law firm, Jones 

Day, to conduct one. 

 

Among the findings released Monday: 

 For ranking years 2015 through 2018 (typically with data coming from the prior 

year's new students), Temple's reports that all admitted applicants had taken the 

Graduate Management Admission Test were wrong. The actual number was 

"significantly lower" than the 100 percent figure given. U.S. News asks business 

schools to report both GMAT and Graduate Record Exam scores (as some 

business school applicants take the GRE). Temple just converted GRE scores 

(which were supposed to be provided with breakdowns on various parts of the 

exam) into GMAT scores, and said that no applicants took the GRE. The Jones 

Day report indicated that, at one point, U.S. News raised questions about the 

100 percent test-taking applicants, but did not pursue the issue when Temple 

provided more false information. 

 For ranking years 2015 through 2018, undergraduate grade point averages were 

"inflated through use of various methods." One of those methods was to take 

GPAs listed as a 1/100 value and improving them to the "next highest" 1/10 

value. As an example, the Jones Day report said that this would mean reporting 

3.22 as 3.3. U.S. News asked business schools to report mean GPAs, but 

Temple sometimes gave the mean and sometimes reported the median (using 

the inflated statistics either way). 

 For ranking years 2017 and 2018, Temple underreported the number of 

admissions offers, implying that the program was more selective than was the 

case. 



 For ranking years 2016 through 2018, Temple provided false information about 

debt. U.S. News asks business schools for the average debt among graduates 

who borrow. Temple reported instead the average for all graduates, thus 

lowering the average debt level. 

 For ranking years 2016 through 2018, Temple counted both faculty members and 

"academic coaches" in a formula to determine student-faculty ratio. 

Much of the blame in the report goes to an unidentified employee charged with 

preparing rankings material. That employee, the Jones Day report said, 

"knowingly misreported data" and "allegedly did so at the dean’s direction in the 

presence of another employee. The dean and the other employee deny that such 

direction was given." 

Porat, the now former dean, did not respond to an email request for comment 

from Inside Higher Ed. 

A Temple spokesman said that Porat, as a tenured faculty member, has the right 

to return to teaching at the business school. Porat had been dean since 1996. In 

2001, the Academy of International Business selected him as the 2001 

International Dean of the Year. 

U.S. News officials also did not respond to requests for comment. In January, 

asked about the apparent problems with the Temple data, U.S. News released a 

statement that said, "U.S. News relies on schools to accurately report their data. 

In this case, the Fox School of Business submitted the data on its own during the 

summer and fall 2017 data collection period and also completed the data 

verification process, assuring U.S. News that the data were accurate." 

A Culture Focused on Rankings 

Regardless of whether Porat authorized the fabrications, Temple and the Jones 

Day report hold him responsible for what happened. 

"It was the dean’s initiative to disband a longstanding committee charged with 

ensuring the accuracy of rankings data," said a campuswide email sent by 

Richard M. Englert, the president. "This absence of checks and balances, 

together with an undue focus on rankings, enabled such misreporting. While we 

are committed to determining the nature and extent of possible incorrect data 

reporting regarding other academic programs at Fox, one thing is clear: This is 



contrary to the fundamental value of integrity that is at the heart of our academic 

mission." 

Beyond the removal of the checks and balances, the Jones Day report also 

described an environment of ratings focus at the Fox School of Business, which 

offers both undergraduate and M.B.A. programs. The rankings falsehoods were 

found in the online M.B.A. program. 

"The investigation revealed that (i) the dean and other Fox personnel made clear 

that improving or maintaining Fox’s position in rankings was a key priority; (ii) Fox 

had in place a concerted, rankings-focused strategy including detailed analyses 

of U.S. News’s rankings methodology and strategies tied to specific U.S. 

News data metrics, which strategy was promoted internally by the dean and 

other Fox personnel; and (iii) the environment fostered by the school’s emphasis 

on rankings contributed to the reporting of inaccurate information to U.S. News," 

the report said. "Moreover, the dean’s focus on rankings, coupled with his 

personal management style, caused Fox personnel who interacted with the dean 

on ranking-related matters to feel pressure to perform in this regard." 

"For example, Fox touted the [online M.B.A.] program’s fourth straight #1 U.S. 

News ranking in an email on January 22, 2018, notwithstanding that its 

leadership had learned more than ten days before that the survey response 

included inaccurate data," the report said. "Praise for such achievements was 

also given at the individual employee level. Most significantly, in annual 

performance reviews and otherwise, the employee principally responsible for 

rankings surveys received very favorable assessments of the employee’s 

rankings-related work, and was even given credit not just for compiling and 

organizing information for submission to rankings agencies, but also for 

improvements in Fox’s rankings positions." 

 

Other Rankings Errors 

U.S. News regularly announces updates to its rankings when it receives reports -

- many times from colleges themselves -- that they have submitted inaccurate 

information. Many times, colleges blame human error. The Temple situation 

would appear to be the largest scandal in recent years involving rankings of 

various types. 



Here are some of the other notable cases. 

 In 2011, the American Bar Association imposed public censure on the law school 

of Villanova University over its past practice of reporting inaccurate grades and 

Law School Admission Test scores of incoming students in an apparent bid to 

improve its standing in the rankings. 

 In 2013, Tulane University admitted to sending U.S. News inaccurate information 

about the number of applicants and test scores of applicants to its business 

school. 

 In 2012, Claremont McKenna College admitted that it had been submitting 

inaccurate class ranks and SAT scores on its students to U.S. News. The motive 

wasn't purely about rankings. Officials disagreed with a college strategy to focus 

on rankings by admitting only students with top scores and grades. To admit a 

broader range of students, the admissions office submitted incorrect data so that 

it could meet the college's goals while also admitting students without perfect 

grades and test scores. 

 In 2013, Bucknell University admitted that it had misreported SAT averages from 

2006 through 2012, and ACT averages during some of those years. 

 

 

https://www.insidehighered.com/news/2018/07/10/temple‐ousts‐business‐dean‐after‐report‐finds‐

online‐mba‐program‐years‐submitted?utm_source=Inside+Higher+Ed&utm_campaign=e8cdd4a1a8‐

DNU_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_1fcbc04421‐e8cdd4a1a8‐

198467257&mc_cid=e8cdd4a1a8&mc_eid=0c2028f1a2 

 

 


